گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا به قول ما ایرانی‌ها گوگل آنالیز نوعی ابزار جامع و کارآمد هست که این روزها زیاد از آن صحبت می‌شود و در دیجیتال مارکتینگ و بالابردن رنک وب‌سایت‌ها در گوگل نقش بسزایی دارد؛ به همین دلیل باتوجه‌به مطالب فوق تصمیم گرفته‌ایم در ادامه مطلب در ارتباط با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم و بگوییم گوگل آنالیتیکس چیست؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

گوگل آنالیتیکس چیست

معرفی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

همان‌طور که از نامش برمی‌آید، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار تحلیل‌گر است که توسط شرکت گوگل ساخته شده است و به‌وسیله آن تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت مشخص خواهد شد. در واقع گوگل آنالیتیکس (google analytics) ابزاری برای مانیتورینگ ترافیک وب‌سایت‌هاست. به عبارتی دیگر این ابزار با تحلیل و بررسی وب‌سایت مرتبط با کسب‌وکار شما مطالب مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) خواهید توانست یک سیستم هدف‌گذاری برای کسب‌وکارتان مشخص کنید. این ابزار به شما اطلاع خواهد داد که در مدت‌زمان مشخص به اهدافتان رسیده‌اید یا خیر که بسیار کاربردی خواهد بود. این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد. اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)چه اطلاعاتی را به ما ارائه می‌دهد؟

در قسمت قبلی به ذکر این نکته پرداختیم که با استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) افراد خواهند توانست اطلاعات بسیار زیادی را در ارتباط با وب‌سایتشان دریافت  کنند که این اطلاعات در خلال برنامه‌ریزی برای کسب‌وکارشان به کمک آن‌ها می‌آید. این اطلاعات شامل ترافیک ورودی وب‌سایت، رفتار کاربران در سایت شما، نرخ تبدیل، صفحات ورودی دهنده به سمت وب‌سایت شما، زمان حضور افراد در وب‌سایت، مسیر خروجی و گزارش‌ها و اطلاعات ارزشمند دیگری ازاین‌قبیل هست.

پس اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم؛ باید بگوییم گوگل آنالیتیکس به سؤالاتی از قبیل چه کسانی از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟ افرادی که وارد سایت من می‌شوند چه‌کارهایی انجام می‌دهند؟ این افراد از کجا وارد سایت می‌شوند؟ این افراد چند نفر هستند؟ چگونه می‌توانم سرعت وب‌سایتم را بیشتر کنم؟ آیا تکنیک‌هایی که من اجرا کرده‌ام در افزایش بازدید از وب‌سایتم مؤثر بوده‌اند؟ کدام یک از بازدیدکنندگان سایت من به مشتری تبدیل می‌شوند؟ بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟ بازدیدکنندگان سایت من در چه مناطق شهری و روستایی زندگی می‌کنند؟ کدام تکنیک بازاریابی برای سایت من مفیدتر از همه عمل می‌کند؟ کدام قسمت از وب‌سایت من بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد؟ آیا محتوای نوشته شده در وب‌سایت من به‌اندازه‌ای که باید جذابیت دارد؟ افرادی که وارد وب‌سایت من می‌شوند چه مدت در آن باقی می‌مانند؟ چگونه از سایت خارج می‌شوند و آیا کارهای مورد انتظار مرا انجام داده‌اند؟ پاسخ می‌دهد.

چه کسانی باید کارکردن با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را بیاموزند؟

در جواب این سؤال باید بگوییم گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می‌تواند به کمک دیجیتال مارکترها، وب‌مسترها، متخصصین محتوا، مدیران وب‌سایت‌ها، مدیران کسب‌وکارها، اکانت منیجرها و متخصصین سئو بیاید. به همین دلیل الزامی است که آن‌ها کارکردن با آن را بیاموزند.

مجموعه ماکان با یک تیم تخصصی در زمینه‌ی ارتقای سئوی سایت می‌‌تواند همراه شما باشد و سایت شما را در صدر جستجوهای گوگل قرار دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با ما تماس بگیرید.

گوگل آنالیتیکس چیست

چرا باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده شود؟

در قسمت‌های قبلی تلاش کردیم، شما را هرچه بیشتر با گوگل انالیتیکس (Google Analytics) آشنا کنیم و با ذکر سؤالاتی که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به آن‌ها پاسخ می‌دهد تا حدودی ضرورت اجرای آن را توجیه کردیم؛ اما برای نشان‌دادن اهمیت این ابزار در موفقیت بیزینس‌ها و کسب‌وکارها لازم هست در این قسمت دلایل استفاده از چنین ابزاری را نیز به‌صورت جداگانه در ادامه این قسمت، شرح دهیم.

برنامه‌ریزی بهتر

باتوجه‌به این مسئله که ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اطلاعات بسیار دقیقی را دررابطه‌با وب‌سایتمان در اختیار ما قرار می‌دهد؛ می‌توانیم به‌وسیله آن اطلاعات به این نتیجه برسیم که آیا هزینه‌کردن در این راه برای موفقیت کسب و کارمان نتیجه‌بخش هست یا خیر.به‌این‌ترتیب با پاسخ به این سوال و داشتن چنین اطلاعاتی می‌توان برای قدم‌های دیگری که باید در این راه برداشته شود برنامه‌ریزی بهتری داشت.

داشتن سایت قوی‌تر

همان‌طور که می‌دانید؛ یکی از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار افراد قرار می‌دهد این است که سایت موردنظر چه زمانی بیشتری ترافیک را دارد و با دانستن پاسخ این سؤال افراد می‌توانند زیرساخت‌های سایتشان را برای این ساعت‌ها تقویت کنند به‌طوری‌که سایت در این ساعات کند نباشد.

موفقیت سریع‌تر

بدیهی است که هرچقدر شما اطلاعات بیشتری داشته باشید، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری خواهید داشت و با این برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر خواهید توانست خیلی زودتر به اهدافی که برای بیزینس خود مشخص کرده‌اید برسید؛ پس به‌عنوان یکی دیگر از دلایل استفاده از گوگل انالیتیکس در کسب‌وکارها لازم می‌دانیم به موفقیت سریع‌تر اشاره کنیم.

پرداخت هزینه کم‌تر

باتوجه‌به این مسئله که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک‌سری اطلاعات و گزارش‌های کامل در اختیار شما قرار می‌دهد. این گزارش‌ها می‌توانند راهگشای شما برای برنامه‌ریزی بهتر شوند. در نتیجه با استفاده از این ابزار و افزونه شما هزینه اضافی صرف پرداخت‌کارهای که دیگر برای رشد وب‌سایت شما مناسب نیستند نخواهید کرد. به عبارتی بازگشت سرمایه شما بیشتر خواهد شد که بازگشتن سرمایه بیشتر برابر است با پرداخت هزینه کم‌تر.

در دسترس‌بودن

جالب است بدانید؛ این نرم‌افزار یا ابزار کاربردی امروزه قابلیت نصب بروی تمام گوشی‌های هوشمند ازجمله آی‌اواس و اندروید را دارد که همین در دسترس بودنش می‌تواند به یکی از دلایل نصب آن تبدیل شود. به‌این‌ترتیب که شما به‌راحتی می‌توانید اطلاعات مربوط به وب‌سایت خود را از گوشی‌تان در هرزمان و هر مکان که خواستید به‌وسیله نرم‌افزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) دریافت کنید.

گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) چیست؟

در اکتبر سال 2020، گوگل نسخه جدیدی از گوگل آنالیتیکس را معرفی کرد. ابزار گوگل آنالیتیکس توسط میلیون‌ها کسب‌وکار و وبسایت برای ردیابی تعامل کاربر با دامنه‌های وب، اپلیکیشن‌های موبایل و APIهای آفلاین استفاده می‌شود. اکثر کسب و کارها این پلتفرم را به عنوان ابزاری برای دریافت میزان ترافیک سایت و نظارت میزان بازدید از محتوای سایت می‌شناسند. اما گوگل با ارائه گوگل آنالیتیکس 4، امکانات جدید و بسیار متفاوتی در اختیار کسب و کارها قرار داد و این ویژگی‌ها باعث تمایز این نسخه از نسخه universal گوگل آنالیتیکس شد.

قابلیت‌های گوگل آنالیتیکس 4 (GA4)

  1.  Privacy first

    گوگل همیشه به امنیت کتربران خود اهمیت می‌دهد و مجددا این ویژگی را در ابزار تحلیلی جدید خود نیز پیاده سازی کرده است. لازم به ذکر است که کاربر تصمیم می‌گیرد در طول حضور خود در وبسایت، اطلاعات مربوط به فعالیت او در داخل وبسایت، برای تحلیل مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. باید بگوییم که این باعث بروز مشکلاتی می‌شود؛ اما هوشمند بودن گوگل این امکان را می‌دهد که مشکلات ایجاد شده برطرف شوند.در واقع از اطلاعات جمع آوری شده، مشکلات آینده را پیش‌بینی کند تا بتواند آن را بررسی کند.

  2. Cross-channel

    نسخه جدید از گوگل آنالیتیکس، گزارشات مربوط به پلتفرم‌های مختلف را ترکیب می‌کند. به این صورت که این ابزار با استفاده از قابلیت Cross-channel، گزارشات مربوط به همه کانال‌های قابل ردیابی مثل جستجوی ارگانیک، ارجاع‌ها، شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های ایمیل، تبلیغات و … را ارائه می‌دهد.

  3.  پیش‌بینی با الگوریتم‌های هوشمند

    این قابلیت را فقط می‌توانستید در نسخه پولی Google Analytics داشته باشید. اما حالا در نسخه جدید برای همه کسب و کارها قابل استفاده است. به این صورت که می توان از الگوریتم‌های هوشمند برای پیش‌بینی رفتار کاربر استفاده کرد و این کار به مدیریت بهتر بودجه، دوره‌های کمپین و مخاطبان هدف کمک می‌کند.

  4.  جمع‌آوری جریان داده‌ها

    Data Streamها یا جریان داده‌ها برای ادغام ویژگی‌های وبسایت‌ها، برنامه‌ها و … طراحی شده‌اند. در واقع، این نوع داده‌ها ابزاری برای به دست آوردن یک نمای دور از ترافیک بین دامنه‌ای است. با بهره‌مندی از این ویژگی، ردیابی کاربران بالقوه در تمام پلتفرم‌ها به صورت جامع‌تر و قوی‌تر انجام می‌شود.

  5. گزارشات تبدیل (Conversion) قوی‌تر

    هدفی که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) 4 دارد، ارائه گزارشات دقیق و مشتری محور در زمینه تبدیل‌ها می‌باشد. با استفاده از امکانات این ابزار، بازدید کاربر از وبسایت یا میزان تعامل آن در مسیر خرید را مشاهده می‌کنید.

  6.  تمرکز بیشتر روی رویدادها

    گوگل آنالیتیکس 4، اکثر تحلیل ها را بر اساس رویدادها انجام می‌دهد. گزارشات مبتنی بر رویداد با تگ مخصوص EVENT مشخص شده‌اند و همین ویژگی باعث می‌شود که ردیابی معیارهای خاص برای ارائه تبلیغات، آسان‌تر شود. در واقع، کشف گزارشات مربوط به رویدادهای پرطرفدار باعث می‌شود که کسب و کارها برای به دست آوردن تبدیل و اعتماد بیشتر از محتوای خود به صورت هوشمندانه‌تر استفاده کنند.

  7. فعالیت بیشتر

    امکان اتصال Google Analytics 4 به Google Ads باعث تشویق صاحبان کسب و کار به استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده و پردازش آن‌ها می‌شود. آن‌ها با انجام این کار، می‌توانند با پیاده‌سازی رویکردهای جدید، مخاطبان را بهتر از قبل هدف‌گیری کنند.

چگونگی نصب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

خوب است بدانید؛ نصب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) زمان برنخواهد بود. ولی تکنیک‌های خاص خودش را می‌طلبد و برای نصب درست آن باید دقت زیادی کرد. نصب این افزونه از طریق یکی از افزونه‌های وردپرسی وب‌سایت شما انجام می‌پذیرد.

 

گوگل انالیتیکس چگونه کار میکند ؟ اگه میخوای بدونی پس مقاله زیر رو بخون

میخوای بدونی مزایا و معایب ااستفاده از گوگل انالیتیکس چیه ؟ پس مقاله زیر رو با دقت بخون

آموزش نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس

 

مزایا و معایب استفاده از گوگل آنالیتیکس

شما می‌توانید با مراجعه کردن به صفحه مقالات آموزشی ماکان، سایر مقالات ما را مطالعه کنید.
صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا با مطالب روز در حوزه دیجیتال آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟