طراحی سایت با انواع کد نویسی

طراحی سایت با انواع کد نویسی

طراحی سایت با انواع کد نویسی

طراحی سایت با انواع کد نویسی

طراحی یک وب سایت از ابتدا یک چالش است، اما مزیت‌های زیادی به همراه دارد. حتی در دنیای رسانه‌های اجتماعی ما، وب‌سایت‌ها در تجارت اهمیت دارند و هرکسی که یک کسب‌وکار کوچک را اداره می‌کند، نیاز به یک وب‌سایت دارد. راه‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد؛ اما یکی از آن راه‌ها طراحی سایت با کد نویسی است که یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای طراحی سایت است. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی طراحی سایت با انواع کد نویسی بپردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اگر هنوز از روشی که برای طراحی سایت خود برگزیده‌اید اطمینان کافی ندارد، می‌توانید مقاله‌ی انواع روش های طراحی سایت را مطالعه نمایید تا بتوانید بهترین روش را برای خودتان انتخاب کنید.

کدنویسی چیست؟

شاید کد نویسی یکی از سخت‌ترین، زمان‌برترین و هزینه‌برترین روش‌ها برای طراحی سایت به حساب آید. برنامه نویسی یا کدنویسی، نوشتن کدهای مبتنی بر منطق برای اجرای اقدامات و خودکارسازی وظایف است. در واقع کدنویسی جادویی است که وب سایت‌ها را تعاملی می‌کند. زبان‌های متفاوتی برای کدنویسی موجود است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم :

  • php
  • ASP.Net
  • python
  • Html
  • CSS
  • JavaScript
  • Java
  • Ruby
  • C++
  • سی شارپ (#C)
  • typescript
  • Golang

انواع زبان‌های کد نویسی

php

PHP یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه وب، سمت سرور استفاده می‌شود. موضوعات توسعه وب، برای افرادی که حداقل کمی با آن‌ها آشنایی ندارند می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ بنابراین بهتر است با یک توضیح ساده شروع کنید. به طور خلاصه، PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که از فرمتی به نام اسکریپت استفاده می‌کند. PHP پشت برخی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای وب در جهان از جمله فیس بوک و وردپرس است. به عنوان یک زبان سمت سرور، PHP می‌تواند به شما این امکان را بدهد که کارهای مهم زیادی را در قسمت پشتی وب سایت انجام دهید. توسعه Back-end فرآیند ایجاد معماری نامرئی است که به یک وب سایت یا برنامه اجازه عملکرد می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر با استفاده از رمز عبور ایمن وارد حساب بانکی خود شوید، بخشی از آن تراکنش وجود دارد که می‌بینید (به عنوان مثال، کادرهای متنی با برچسب «نام کاربری» و «گذرواژه») و بخشی که نمی‌بینید، که شامل ارتباط است. درخواست شما به سروری که نام کاربری و رمز عبور شما را تأیید می‌کند، آن‌ها را معتبر می‌داند و به شما اجازه می‌دهد تا ادامه دهید. تمام این ارتباطات غیرقابل مشاهده یک فعالیت سمت سرور یا بک‌اند است. بنابراین، اگر به جای نگرانی در مورد زیبا و منطقی جلوه دادن چیزها برای کاربران، به چیزهایی که باعث اجرای وب می‌شود اهمیت می‌دهید، PHP زبان خوبی برای طراحی سایت خواهد بود.

ASP.Net

با کمک پلتفرم وب ASP.NET اوپن سورس (open-source)، ساختن برنامه‌های آنلاینی که از چارچوب دات نت (dotNET) استفاده می‌کنند، آسان‌تر است. مایکروسافت آن را ساخت و نسخه 1.0 در سال 2002 در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت تا بتوانند برنامه‌ها، خدمات و وب سایت‌های خود را طراحی کنند. این چارچوب از ابتدا شروع شد تا با پروتکل HTTP کار کند؛ چیزی که هر برنامه آنلاین از آن استفاده می‌کند.

به صورت کلی، ASP.NET یک چارچوب وب است که توسط مایکروسافت طراحی و توسعه یافته است. برای توسعه وب سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی وب و خدمات وب استفاده می‌شود. ادغام فوق العاده‌ای از HTML، CSS و جاوا اسکریپت را فراهم می‌کند. این زبان بر روی زمان اجرا زبان مشترک (CLR) ساخته شده است و به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا با استفاده از هر زبان دات نت پشتیبانی شده کد بنویسند.

python

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. برای کارهای مختلفی از توسعه وب گرفته تا چیزهای علمی و تخصصی استفاده می‌شود. یوتوب (Youtube)، گوگل (Google) و اینستاگرام (Instagram) از پایتون استفاده کرده‌اند.

Html

HTML برای یک وب سایت همان چیزی است که یک پایه محکم برای یک خانه است. بدون کد HTML، توسعه دهندگان وب چیزی برای ساختن ندارند. شما می‌توانید یک وب سایت ساده تنها با HTML، شامل اندازه‌ها و انواع فونت‌ها، پاراگراف‌ها، عکس‌ها، رنگ‌های پس زمینه و سایر ویژگی‌های اساسی بسازید. اگر می‌خواهید سایت خود را مدرن و منظم جلوه دهید، باید از زبان‌های دیگری مانند CSS و جاوا اسکریپت استفاده کنید.

نوشتن کد HTML اساساً مانند نوشتن دستورالعمل برای یک مرورگر وب در مورد نحوه نمایش یک وب سایت است. برای مثال، اگر کد رنگ پس‌زمینه HTML را بنویسید که مشخص می‌کند سایت شما باید پس‌زمینه آبی داشته باشد، مرورگرها کدی را که نوشته‌اید می‌خوانند و دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنند. فرآیندهای واقعی پشت این امر پیچیده هستند و شامل انتقال داده‌ها از طریق اینترنت است. اگر شما علاقه‌مند به طراحی وب سایت‌های خود بدون استفاده از قالب هستید، درک مشخصات فنی نحوه نمایش وب سایت‌ها در مرورگر چندان مهم نیست. کافی است بدانید که HTML بخش مهمی از این فرآیند است و اگر می‌خواهید یک وب‌سایت کاربردی و جذاب بسازید، باید ساختار HTML خوبی داشته باشید.

CSS

همانطور که گفتیم؛ HTML و CSS دو تا از مهم‌ترین زبان‌های کدنویسی برای طراحی وب سایت هستند. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است و زبانی است که برای استایل دادن به یک صفحه وب استفاده می‌شود. در واقع این امکان را به شما می‌دهد که ظاهر وب سایت خود را با تعریف رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح بندی‌ها، اندازه‌ها و موارد دیگر کنترل کنید. CSS در ارتباط با HTML کار می‌کند تا یک وب سایت بصری جذاب ایجاد کند که در هر دستگاهی عالی به نظر می‌رسد.

JavaScript

جاوا اسکریپت (JS) یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری است که برای پویا و تعاملی کردن وب سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌شود. این منحصر به فرد است؛ زیرا می‌تواند مستقیماً در مرورگر شما اجرا شود، نه فقط روی سرور. جاوا اسکریپت در کنار (HTML) و (CSS)، یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در اینترنت است. در واقع، 98.4٪ از تمام وب سایت‌ها از مارس 2023 از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت، CSS و HTML با هم کار می‌کنند تا عناصر مشخص برای کاربر، اکثر وب سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین را تشکیل دهند.

به صورت کلی، HTML پایه و اساس خانه است. این طرح، ساختار و محتوای اصلی یک وب سایت را ارائه می دهد. CSS طراحی داخلی است. طراحی، فونت‌ها، رنگ‌ها، جلوه‌ها و سایر عناصر بصری را ارائه می‌دهد. جاوا اسکریپت سیستم‌های برق و لوله کشی است. JS پویایی و تعامل را به وب سایت می‌آورد. به عنوان مثال، پاپ آپ‌ها، انیمیشن‌ها، ویدئوها و منوهای کشویی و بسیاری دیگر از اجزای وب سایت با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد می‌شوند.

Java

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که اولین بار در سال 1995 منتشر شد. این زبان با در نظر گرفتن قابلیت حمل و نقل طراحی شده است، به این معنی که کدهای نوشته شده در جاوا می‌توانند بر روی هر پلتفرمی که یک ماشین مجازی جاوا (JVM) نصب شده است اجرا شود.

C++

C++ در میان 10 زبان برنامه نویسی پرکاربرد در جهان قرار دارد. این یک زبان برنامه نویسی همه منظوره (GPL) است، به این معنی که می‌توانید از آن برای ساخت هر نوع برنامه‌ای استفاده کنید. برنامه نویسی در C++ چندین مزیت دارد. شما می‌توانید به راحتی کدها را سازماندهی و طبقه‌بندی کنید. به جای بازنویسی کد از ابتدا، می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید. در نتیجه، می‌توانید نحوه استفاده یک سیستم از منابع محاسباتی خود مانند نرم‌افزار، سخت‌افزار و حافظه را کنترل کنید.

سی شارپ (#C)

C یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که بسیار محبوب، ساده و قابل استفاده است. این یک زبان برنامه نویسی ساختار یافته است که مستقل از ماشین است و به طور گسترده برای نوشتن برنامه‌های کاربردی مختلف، سیستم عامل‌ها مانند ویندوز و بسیاری از برنامه‌های پیچیده دیگر مانند پایگاه داده Oracle، Git، مترجم پایتون و غیره استفاده می‌شود.  می‌توان گفت، C پایه‌ای برای برنامه نویسی است. اگر “C” را می‌دانید و بلد هستید، می‌توانید به راحتی دانش سایر زبان‌های برنامه نویسی را که از مفهوم “C” استفاده می‌کنند درک کنید. داشتن پیشینه در مکانیزم‌های حافظه کامپیوتر ضروری است؛ زیرا در هنگام کار با زبان برنامه نویسی C، یک جنبه مهم است.

typescript

در واقع TypeScript یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس (open-source) است؛ اما به عنوان یک محصول داخلی در مایکروسافت در سال 2010 شروع به کار کرد. TypeScript در اواخر سال 2012 به صورت عمومی در GitHub [2] در دسترس قرار گرفت. از آنجایی که TypeScript به عنوان یک ابر مجموعه سخت ECMAScript 2015 در نظر گرفته می‌شود، هر برنامه جاوا اسکریپت را می‌توان یک برنامه TypeScript نیز در نظر گرفت. برخلاف جاوا اسکریپت، تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تایپ ایستا است. به عنوان یک جستجوگر نوع استاتیک، TypeScript رفتار متغیرهای خاصی را قبل از اجرای برنامه خود بررسی می‌کند.

Golang

ممکن است زبانی به نام Go و Golang را بشنوید که ممکن است گیج کننده باشد. خوب است بدانید؛ Golang فقط نام دیگری برای Go است و Go نام رسمی است. Golang از نام دامنه وب سایت رسمی Go، golang.org آمده است. که واقعاً مفید است، زیرا «Golang» بسیار قابل جستجوتر از «Go» در Google است. بنابراین زندگی را برای کسانی که ممکن است به دنبال اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی باشند کمی آسان‌تر می‌کند.به صورت کلی، یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس (open-source) است که گوگل توسعه داده است.

از یک سایت ساز استفاده کنیم یا کدنویسی؟

بهترین راه برای ساختن یک وب سایت برای همه یکسان نخواهد بود. سازندگان وب سایت، مانند آن‌هایی که توسط GoDaddy، Wix، Squarespace، Drupal و دیگران ارائه می‌شوند، کدنویسی را از کدنویسی یک وب سایت حذف می‌کنند. این ابزارها انواع قالب‌ها و… را ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند و بدون دانش برنامه نویسی وب سایت ایجاد کنند. سایت سازها برای کسانی که تجربه کدنویسی ندارند، زمان یا علاقه‌ای برای یادگیری ندارند، یا کسانی که در طراحی به دنبال کمک هستند، عالی هستند.

شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سایت سازها، مقاله‌ی طراحی سایت با انواع سایت سازها را مطالعه نمایید.

HTML و CSS زبان های اصلی توسعه وب هستند و در ادامه هر کدام را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. تسلط به HTML، CSS، جاوا اسکریپت و فریم ورک‌های کلیدی مانند بوت استرپ همگی کلید تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب هستند. و این دانش به شما در سفر به سمت شغلی امیدوارکننده کمک خواهد کرد.

 

در مورد طراحی اپلیکیشن های اندروید و ios چثدر اطلاعات دارید؟

طراحی اپلیکیشن‌های اندروید و ios

در مقاله زیر شما انواع طراحی سایت را به صورت دقیق می توانید مطالعه کنید

انواع طراحی سایت

شما همچنین می‌توانید با مراجعه کردن به صفحه مقالات آموزشی ماکان، سایر مقالات ما را مطالعه کنید.
صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا با مطالب روز در حوزه دیجیتال آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟