انواع مدل های طراحی سایت

انواع مدل های طراحی سایت

انواع مدل های طراحی سایت

انواع مدل های طراحی سایت

همانطور که می‌دانید؛ طراحی یک وب سایت خوب می‌تواند به بهبود جنبه‌های مختلف شرکت‌ها از جمله افزایش دسترسی به مشتری، برندینگ، بیشتر دیده شدن، فروش و درآمد کمک کند. اگر می‌خواهید یک وب سایت جذاب و موثر ایجاد کنید، درک اینکه کدام نوع از طرح‌ها برای شرکت یا کسب و کار شما مناسب‌تر است می‌تواند مفید باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مدل های طراحی سایت بپردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی سایت می‌توانید مقاله‌ی طراحی سایت چیست و ضرورت داشتن وب سایت برای شرکت و کسب و کار خود را مطالعه نمایید.

7 نوع طراحی وب سایت

پایه و اساس هر وب سایتی طراحی منحصر به فرد، کاربردی و قدرت آن است. طراحی یک وب سایت به 7 شکل متفاوت قابل انجام است. این 7 نوع عبارتند از سایت استاتیک، سایت داینامیک، سایت فلش، سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، سایت روان یا لیکوئید، سایت تطبیقی یا اداپتیو و سایت تک صفحه‌ای. برای کمک به شما در ساختن سایت خود، بیایید انواع طراحی وب سایت و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم:

  1. طراحی وب سایت استاتیک

    یک وب سایت استاتیک همانطور که از اسم آن مشخص است، ثابت و بدون تغییر است. این یکی از ساده ترین انواع طراحی وب است؛ زیرا برای طراحی آن از کدهای “ثابت” یا پایه استفاده می‌کنند. همه ابعاد و عناصر سایت از قبل پیکربندی شده‌اند. بنابراین؛ طرح بندی در همه پلتفرم‌ها یکسان باقی می‌ماند. به عبارت دیگر، تعامل کمی با کاربر ارائه می‌دهد. بهتر است آن را به چشم یک بروشور چاپ شده ببینید. شما می‌توانید تمام اطلاعات ضروری در مورد یک برند یا سازمان را به صورت استاندارد و ساده در این نوع سایت ببینید و مطالعه کنید. در واقع محتوای جدیدی اضافه نمی‌شود و طراحی ثابت است و سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا نیست. در این نوع طراحی از زبان‌های برنامه نویسی HTML و CSS استفاده می‌شود.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    طراحی وب استاتیک، برای وب سایت‌های فقط خواندنی مانند نمونه کارها، مجلات، بروشورهای آنلاین و لندینگ پیج‌ها عالی هستند. به صورت کلی هدف‌ها آن اطلاع رسانی به جای فروش کالا یا خدمات است. همچنین، صفحات استاتیک در بین انواع طراحی وب، ارزان‌ترین هستند. ساختار ساده و طراحی حداقلی آن به زمان و منابع زیادی برای توسعه نیاز ندارد. اگر بودجه کمی دارید و یک سایت اطلاعاتی ساده برای نیازهای شما کافی است، طراحی وب استاتیک بهترین گزینه است.

    انواع مدل های طراحی سایت

  2. طراحی وب سایت داینامیک

    در جایی که صفحات وب استاتیک فضای کمی برای تعامل باقی می‌گذارند، وب سایت‌های داینامیک دقیقاً برای تعامل طراحی شده‌اند. در این طراحی، بازدیدکنندگان سایت می‌توانند با محتوا تعامل داشته باشند و راه را برای تجربه کاربری جذاب‌تر، هموار کنند.
    این یکی از آن طراحی‌های وب است که به کمی انعطاف بیشتر در ساختار خود نیاز دارد. نیازی به گفتن نیست که برای ساخت این طرح به کد همه کاره‌تری مثل PHP، JavaScript یا ASP نیاز است. این به سایت این امکان را می‌دهد تا بسته به کاربر و پلتفرمی که در آن مشاهده می‌شود، اطلاعات متفاوتی را ارائه دهد.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    همانطور که گفتیم؛ یک طراحی وب داینامیک در وب سایت‌هایی قرار می‌گیرد که اقدامات بیشتری از کاربر را شامل می‌شود. وب سایت‌های فروشگاهی، موتورهای جستجو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تنها برخی از انواع اصلی وب سایت‌هایی هستند که در آن‌ها از این طراحی استفاده می‌شود.
    با این حال، به خاطر داشته باشید که سایت‌های داینامیک معمولا کندتر از صفحات وب استاتیک بارگیری می‌شوند. به این دلیل است که آن‌ها به طور کلی ساختار کدگذاری پیچیده‌ای دارند. طراحی پیچیده‌تر به معنای عناصر بیشتر سایت است. بنابراین؛ طراحی آن به کمی کار بیشتری نیاز دارد.

  3. طراحی وب سایت فلش

    حال که با سایت‌های استاتیک و داینامیک آشنا شدید، خوب است بدانید که طراحی سایت فلش همان طراحی سایت نیمه داینامیک است. این سایت‌ها معمولا توسط برنامه‌های خاص مثل اکشن اسکریپت و XML طراحی می‌شوند. این نوع سایت‌ها از نظر بصری بسیار جذاب هستند به همین دلیل طراحی آن‌ها کمی زمان‌بر است.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    این سایت‌ها درحالی که طراحی جذاب و منحصر به فردی دارند، سئوی ضعیفی دارند. سرعت بارگذاری آن‌ها بسیار پایین است. پس بهتر است این موارد را قبل از انتخاب این مدل برای کسب و کار خود در نظر بگیرید. اگر فقط طرح و جذابیت و زیبایی سایت برای شما حائز اهمیت است، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  4. طراحی وب سایت روان یا لیکوئید

    وقتی آب روی یک سطح صاف ریخته می‌شود گسترش می‌یابد. وقتی یک طراحی وب روان یا لیکوئید در پلتفرم‌هایی با اندازه‌های مختلف قرار می‌گیرد، اینگونه رفتار می‌کند. همراه با عناصر سایت، این نوع طراحی وب سایت، صفحه وب را با توجه به اندازه صفحه نمایش دستگاه بزرگ یا کوچک می‌کند.
    برای انجام این کار، از واحدهای انعطاف پذیری استفاده می‌کند که به وب سایت اجازه می‌دهد تا عرض پلت فرم را پر کند. ستون‌های آن درصدهای داخلی هستند که به وب‌سایت اجازه می‌دهند اندازه آن را افزایش یا کاهش دهد.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    تقریباً همه انواع وب سایت‌ها می‌توانند این طراحی را تکان دهند؛ زیرا تنها هدف آن این است که اطلاعات را در همه دستگاه‌ها قابل مشاهده نگه دارد. با این ساخت، می‌توانید مطمئن باشید که هیچ محتوایی از وب سایت شما قطع نمی‌شود.
    با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که طرح‌های لیکوئید گاهی اوقات می‌توانند بیش از حد کشیده یا تابیده به نظر برسند. از آنجایی که سایت به‌طور کلی طرح‌بندی را تغییر می‌دهد، ممکن است محتوا زمانی که به اندازه صفحه نمایش خاص تنظیم شود، عجیب به نظر برسد.

    انواع مدل های طراحی سایت

  5. طراحی وب سایت رسپانسیو یا واکنش‌گرا

    در میان انواع مختلف طراحی وب سایت، این همه کاره‌ترین و پرکاربردترین است. مانند نحوه سازگاری یک آفتاب پرست با محیط، یک وب سایت واکنش‌گرا با توجه به مرورگر، طرح و صفحه نمایش خود را تغییر می‌دهد. فرقی نمی‌کند که دستگاه شما موبایل، تبلت، کامپیوتر یا دسکتاپ باشد. متن را تنظیم می‌کند، تصاویر را مقیاس بندی می‌کند و ناوبری کلی را طوری تنظیم می‌کند که بدون توجه به اندازه، صفحه را کاملاً پر کند.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    اگر دید موبایل جزو اولویت‌های اصلی شماست، بهترین انتخاب شما طراحی واکنش‌گرا است. این یک تجربه یکپارچه را برای کاربران تلفن همراه، به ویژه کسانی که اغلب از وبلاگ‌ها، وب سایت‌های تکنولوژی، پورتال‌های خرید آنلاین (آنلاین شاپ) و وب سایت‌های انجمنی ارائه می‌دهد.
    به یاد داشته باشید که مشابه وب سایت‌های داینامیک و لیکوئید، مدل طراحی پیچیده‌تری دارند. بنابراین، باید انتظار داشته باشید که یک طراحی وب ریسپانسیو به زمان و منابع بیشتری برای توسعه نیاز دارد.

  6.  طراحی وب سایت اداپتیو یا تطبیقی

    طراحی تطبیقی ​​یکی از انواع طراحی وب است که در آن انعطاف پذیری بیشترین اهمیت را دارد. مانند یک وب سایت واکنش‌گرا، این طراحی اندازه صفحه را تشخیص می‌دهد و طرح بندی صفحه را بر اساس آن تنظیم می‌کند. اما چه تفاوتی دارد؟
    در اینجا، پارامترهای از پیش تعیین شده برای نحوه سازگاری سایت با پلتفرم وجود دارد. در این حالت، طراحان یک سایت تطبیقی ​​برای عرض صفحه نمایش معمولی مانند 480، 960، 1200 و غیره ایجاد می‌کنند.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    طراحی‌های تطبیقی ​​در مقایسه با طرح‌های واکنش‌گرا نسبتا ساده‌تر و سریع‌تر توسعه می‌یابند. اما نکته منفی اینجاست: اگر شخصی که از اندازه صفحه نمایش متفاوتی استفاده می‌کند (خارج از عرض صفحه از پیش تعیین شده) و از سایت شما بازدید می‌کند، ممکن است وب سایت شما فضاهای سفید اضافی یا ناکافی داشته باشد.

  7. طراحی سایت تک صفحه

    همانطور که از نام آن پیداست، طراحی تک صفحه‌ای تمام اطلاعات سایت شما را در یک صفحه قرار می‌دهد. این یک تجربه کاربری خطی و بدون حاشیه به بینندگان شما ارائه می‌دهد. آن‌ها می‌توانند صفحه وب را به پایین اسکرول کنند تا درباره کسب و کار یا سازمان شما اطلاعات کسب کنند.

    چه زمانی از این مدل استفاده می‌شود؟

    طراحی‌های تک صفحه‌ای برای رزومه آنلاین، لندینگ پیج و صفحات محصول جامع عالی هستند. می‌تواند تا زمانی که نیاز دارید باشد، اما مراقب باشید که یک تجربه یک بعدی با پیمایش بیش از حد می‌تواند بازدیدکنندگان سایت را دور کند!

از بین انواع مختلف طراحی وب سایت، کدام نوع را انتخاب کنیم؟

با توضیحاتی که در بخش قبلی گفتیم؛ اکنون شما راه‌های زیادی برای طراحی منحصر به فرد و موثر وب سایت خود می‌دانید. سوال بعدی این است که کدام طراحی وب برای کسب و کار شما بهتر به نظر می‌رسد؟

این سه عامل اساسی را در نظر بگیرید:

  1. نوع کسب و کار شما

    هر نوع طراحی وب برای مشاغل و جایگاه‌های خاص کار می‌کند. به عنوان مثال، داشتن یک طراحی استاتیک برای سایت فروشگاهی شما می‌تواند به دلیل کمبود عناصر تعاملی یک عقب گرد باشد؛ یا ممکن است یک طراحی وب واکنشگرا برای یک صفحه وب آموزشی ساده، هزینه‌بر باشد.
    پس بهتر است هنگام پیدا کردن بهترین قالب طراحی برای وب سایت خود، ماهیت کسب و کار، ارائه محصول و خدمات، و استراتژی برندسازی خود را در نظر بگیرید.

  2. مخاطب هدف شما

    مخاطبان هدف خود را بشناسید. انتخاب مناسب از بین انواع مختلف طراحی وب، همگی به نوع تجربه‌ای بستگی دارد که می‌خواهید به بازدیدکنندگان سایت خود بدهید، تجربه‌ای که آن‌ها می‌توانند به راحتی و به طور مستقیم در آن شرکت کنند.

  3. پلتفرم انتخابی شما

    در نهایت، شناسایی پلتفرم‌هایی که وب سایت شما در آن بیشتر قابل مشاهده و در دسترس خواهد بود، حیاتی است. خواه صرفاً روی دسکتاپ، موبایل، تبلت یا همه دستگاه‌های تحت پوشش باشد، در نظر گرفتن این جنبه تجربه بهینه مشاهده سایت را تضمین می‌کند.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه کردن به صفحه مقالات آموزشی ماکان، سایر مقالات ما را مطالعه کنید.
صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا با مطالب روز در حوزه دیجیتال آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟