آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

امروزه رقابت برای کسب بهترین رتبه در گوگل بسیار سنگین است و همه در تکاپو هستند تا بتوانند بهترین رتبه را در گوگل کسب کنند. ابزار و گزارش‌های سرچ کنسول به شما کمک می‌کند، ترافیک و عملکرد جستجوی سایت خود را سنجیده و مشکلات آن را برطرف کنید و در نتیجه، در نتایج جستجوی Google بدرخشید. در واقع شما با شناخت بهتر و بیشتر Google Search Console می‌توانید سایت خود را بهینه کرده و بهترین رتبه را در سئو به دست آورید. یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئوی سایت ابزار گوگل سرچ کنسول می‌باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

Google Search Console چیست؟

Google Search Console یک سرویس رایگان ارائه شده توسط Google است که به شما کمک می‌کند حضور سایت خود را در نتایج جستجوی Google نظارت، نگهداری و عیب‌یابی کنید. در واقع Google Search Console داده‌های لازم برای نظارت بر عملکرد وب سایت در جستجو و اطلاعاتی که منحصراً از طریق Search Console در دسترس است را بهبود و رتبه‌بندی جستجو را فراهم می‌کند. برای اینکه در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید، لازم نیست در Search Console ثبت‌نام کنید، اما Search Console به شما کمک می‌کند تا ببینید گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند. شما در واقع می‌توانید با کمک Search Console :

  • محتوای خود را با Search Analytics بهینه کنید. متوجه شوید کدام سوال و کلمه کلیدی، کاربران را به سایت شما می‌آورد. به صورت کلی می‌توانید بازدیدها، کلیک‌ها و موقعیت سایت خود را در Search Console تجزیه و تحلیل کنید.
  • محتوای خود را در گوگل دریافت کنید. نقشه‌های سایت و URL‌های فردی را برای خزیدن ارسال کنید. index coverage خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گوگل جدیدترین Viewport سایت شما را دارد.
  • مشکلاتی که شناسایی کرده و هشدار داده‌است را برطرف کنید. در واقع زمانی که گوگل مشکلاتی را در سایت شما شناسایی می‌کند، می‌توانید هشدارهای ایمیلی دریافت کنید. ببینید کدام نشانی‌های وب تحت تأثیر این مشکلات قرار گرفته‌اند و وقتی آن‌ها را برطرف کردید به گوگل بگویید.
  • متوجه شوید که جستجوی گوگل چگونه صفحات شما را می‌بیند. چرا که ابزار URL Inspection اطلاعات دقیق خزیدن (crawl)، ایندکس شدن، و ارائه اطلاعات در مورد صفحات شما را مستقیماً از گوگل ایندکس ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های مهم  Google Search Console :

  • نظارت بر indexing و خزیدن
  • شناسایی و رفع خطاها.
  • مروری بر عملکرد جستجو
  • درخواست indexing صفحات به‌روز شده
  • بررسی لینک‌های داخلی و خارجی

چه کسانی می‌توانند از Google Search Console استفاده کنند؟

صاحبان مشاغل

حتی اگر خودتان از Search Console استفاده نمی‌کنید، باید از آن آگاه باشید. با اصول بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو آشنا شوید و بدانید که چه ویژگی‌هایی در گوگل سرچ کنسول در دسترس است.

متخصصان سئو یا بازاریابان

به عنوان فردی که بر بازاریابی آنلاین تمرکز دارد، Search Console به شما کمک می‌کند تا ترافیک وب سایت خود را کنترل کرده و رتبه خود را بهینه کنید و در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت خود تصمیم‌گیری آگاهانه کنید. می‌توانید از اطلاعات موجود در Search Console برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌های فنی وب‌سایت و انجام تحلیل‌های بازاریابی پیچیده در ارتباط با سایر ابزارهای گوگل مانند Analytics، Google Trends و Google Ads استفاده کنید.

مدیران سایت

شما به عنوان مدیر (ادمین) سایت، می‌بایست به عملکرد سالم سایت خود اهمیت دهید. Search Console به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید براحتی خطاهای سرور، مشکلات بارگذاری سایت (Site Loading) و مسائل امنیتی مانند هک و بدافزار را کنترل کرده و در برخی موارد آن‌ها را برطرف کنید.

توسعه دهندگان وب

اگر نشانه‌گذاری (markup) و/یا کد واقعی را برای سایت خود ایجاد می‌کنید، Search Console به شما کمک می‌کند تا مشکلات رایج در نشانه گذاری، مانند خطاها در داده‌های structured را کنترل و حل کنید.

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

چگونه از Google Search Console استفاده کنیم؟

اولین قدم برای استفاده از Search Console، تأیید مالکیت سایت است. گوگل چندین روش مختلف برای انجام تأیید سایت ارائه می‌دهد. بسته به اینکه آیا یک وب سایت، یک دامنه، یک سایت گوگل یا یک سایت میزبان بلاگر را تأیید می‌کنید. دامنه‌های ثبت‌شده با دامنه‌های گوگل به طور خودکار با افزودن آن‌ها به Search Console تأیید می‌شوند.

اکثر کاربران سایت‌های خود را با استفاده از یکی از چهار روش زیر وریفای (verify) می‌کنند :

  1. آپلود فایل HTML
  2. متا تگ
  3. کد رهگیری Google Analytics (گوگل آنالیتیکس)
  4. Google Tag Manager
  5. استفاده از ارائه دهنده DNS
  6. افزودن HTML File to the Site
  7. اتصال سرچ کنسول به Google Analytics

آپلود فایل HTML

  1. به Search Console بروید و گزینه‌ی Property Selector dropdown را که در گوشه سمت چپ بالا در هر صفحه Search Console قابل مشاهده است، باز کنید.Search Console
  2. در پنجره pop-up با عنوان Select Property Type، آدرس سایت را وارد کنید و سپس روی دکمه Continue کلیک کنید.Search Console
  3. روش آپلود فایل HTML را انتخاب کرده و فایل HTML را دانلود کنید.
  4. فایل HTML را در root وب‌سایت خود آپلود کنید. root به معنای https://Macanads.com/ است. بنابراین، اگر فایل دانلود شده verification.html نام دارد، فایل آپلود شده باید در https://Macanads.com/verification.html قرار گیرد.
    برای آپلود فایلی که دانلود نموده‌اید (verification.html)، از طریق هاست وارد File Manager سایت شوید و در پوشه Public_html فایل مورد نظر را آپلود نمایید.
  5. با کلیک روی Verify back در Search Console، فرآیند تأیید را به پایان برسانید. تأیید یک وب‌سایت استاندارد با دامنه خاص خود در پلتفرم‌های وب‌سایتی مانند Wix و Weebly مشابه مراحل بالا است، با این تفاوت که شما یک برچسب توضیحات متا را به سایت Wix خود اضافه می‌کنید. Duda یک رویکرد ساده دارد که از یک برنامه Search Console استفاده می‌کند که به راحتی سایت را تأیید می‌کند و کاربران آن را راه اندازی می‌کنند.

در اینجا ما یکی از متداول‌ترین روش‌های وریفای کردن سرچ کنسول را گفتیم. جهت مشاهده 6 روش دیگر و مطالعه‌ی کامل و دقیق در خصوص نحوه وریفای کردن گوگل سرچ کنسول مقاله زیر را مطالعه نمایید.

7 روش وریفای سایت در سرچ کنسول گوگل (Search Console)

عیب یابی با GSC

رتبه بندی در نتایج جستجو به توانایی گوگل در خزیدن (crawl) و ایندکس شدن صفحات وب بستگی دارد. ابزار URL inspection سرچ کنسول در مورد هر گونه مشکلی در مورد خزیدن و ایندکس شدن قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ و شروع حذف صفحات از نتایج جستجو هشدار می‌دهد.

شما می‌توانید بعد از اتمام این مطالب، مقاله‌ی اهمیت موتورهای جستجو در سئو را مطالعه کنید.

URL Inspection Tool (ابزار بازرسی URL)

ابزار URL inspection نشان می‌دهد که یک URL ایندکس شده است و واجد شرایط نمایش در یک نتیجه جستجو است.

یک کاربر می‌تواند برای هر (submitted URL) موارد زیر را انجام دهد :

  • درخواست indexing برای یک صفحه وب که اخیراً به روز شده است.
  • مشاهده کردن اینکه گوگل چگونه یک صفحه وب را Discovery کرده است. نقشه سایت (Sitemap)، ارجاع به صفحات داخلی (referring internal pages)
  • آخرین تاریخ خزیدن برای یک URL را مشاهده کنید.
  • بررسی کنید که آیا Google از یک canonical URL اعلام شده استفاده می‌کند یا از آدرس دیگری استفاده می‌کند.
  • وضعیت قابل استفاده بودن در موبایل (mobile usability) را بررسی کند.
  • مواردی مانند breadcrumbs (ریز مسیر) را بررسی کند.

Coverage

قسمت Coverage شامل بخش‌های Discovery، Crawl و Enhancements می‌باشد.

(که آیا خزنده گوگل با موفقیت URL را خزیده است و اگر نه، دلیلی برای این کار ارائه می‌دهد) را نشان می‌دهد. Enhancements وضعیت structured data را ارائه می‌دهد

از منوی سمت چپ می‌توان به بخش Coverage دسترسی پیدا کرد:

coverage

گزارش‌های خطای Coverage

در حالی که این گزارش‌ها به عنوان خطا برچسب‌گذاری می‌شوند، لزوماً به این معنی نیست که چیزی اشتباه است. گاهی اوقات فقط به این معنی است که indexing را می‌توان بهبود بخشید. به عنوان مثال در تصویر زیر، گوگل پاسخ سرور 403 Forbidden را به نزدیک به 6000 URL نشان می‌دهد. پاسخ خطای 403 به این معنی است که سرور به Googlebot می‌گوید که خزیدن این URL‌ها ممنوع است.

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

خطاهای بالا به این دلیل اتفاق می‌افتند که Googlebot از خزیدن در صفحات اعضای یک انجمن وب مسدود شده است. هر عضو انجمن دارای یک صفحه عضو است که لیستی از آخرین پست‌ها و سایر آمارهای خود را دارد. این گزارش فهرستی از URL‌هایی را ارائه می‌دهد که خطا را ایجاد می‌کنند. با کلیک بر روی یکی از URLهای لیست شده، منویی در سمت راست نشان داده می‌شود که گزینه‌ای را برای بررسی URL آسیب دیده ارائه می‌دهد. همچنین یک منوی متنی در سمت راست خود URL به شکل یک Viewport ذره بین وجود دارد که گزینه‌ای برای بررسی URL را نیز فراهم می‌کند.

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

با کلیک بر روی URL Inspect نشان می‌دهد که چگونه صفحه discovered شده است.

following data points :

Last crawl

Crawled as

? Crawl allowed

.Page fetch (if failed, provides the server error code)

 ? Indexing allowed

همچنین اطلاعاتی در مورد Canonical استفاده شده توسط گوگل وجود دارد:

.User-declared canonical

.Google-selected canonical

برای وب سایت انجمن (forum website) در مثال بالا، اطلاعات مهم تشخیصی در بخش Discovery قرار دارد. این بخش به ما می‌گوید کدام صفحه‌ها هستند که لینک‌هایی برای member profiles به Googlebot نشان می‌دهند. با استفاده از این اطلاعات، ناشر اکنون می‌تواند یک عبارت PHP را کدنویسی کند که باعث می‌شود لینک‌های صفحات عضو در هنگام خزیدن یک ربات موتور جستجو ناپدید شوند.

راه دیگر برای رفع مشکل این است که یک ورودی جدید در robots.txt بنویسید تا گوگل از تلاش برای خزیدن در این صفحات جلوگیری کند. با حذف این خطای 403، منابع خزنده را برای Googlebot آزاد می‌کنیم تا بقیه وب سایت را فهرست کند. coverage report گوگل سرچ کنسول، تشخیص مشکلات خزیدن Googlebot و رفع آن‌ها را ممکن می‌سازد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌ی فایل robots چیست و چگونه آن را بسازیم را مطالعه کنید.

رفع خطاهای 404 یا Page Not Found

علاوه بر این؛ coverage report می‌تواند به ناشر پاسخ‌های خطای سری 404 و 500 را هشدار دهد و همچنین به شما اطلاع دهد که همه چیز خوب است. پاسخ سرور 404 تنها به این دلیل خطا نامیده می‌شود که درخواست مرورگر یا خزنده برای یک صفحه وب به اشتباه انجام شده‌است؛ زیرا صفحه وجود ندارد. این بدان معنا نیست که سایت شما در اشتباه است. در واقع اگر سایت دیگری (یا یک لینک داخلی) به صفحه‌ای که وجود ندارد لینک دهد، گزارش پوشش پاسخ 404 را نشان می‌دهد.

با کلیک بر روی یکی از URLهای آسیب دیده و انتخاب ابزار Inspect URL نشان می‌دهد که چه صفحاتی یا sitemaps (نقشه‌های سایت) به صفحه‌ای که وجود ندارد اشاره می‌کند. از آنجا می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا لینک خراب است و باید اصلاح شود (در مورد لینک داخلی) یا به صفحه صحیح هدایت شود (در مورد لینک خارجی از یک وب سایت دیگر). گاهی ممکن است این صفحه وب هرگز وجود نداشته باشد و هر کسی که به آن صفحه لینک می‌دهد اشتباه کرده است. اگر صفحه دیگر وجود ندارد یا اصلا وجود نداشته است، پس نمایش 404 خوب است.

شما می‌توانید برای آموزش رفع خطاهای 5xx یا Server Error 5xx کلیک کنید.

بهره‌گیری از ویژگی‌های GSC

The Performance Report(گزارش عملکرد)

قسمت بالای گزارش عملکرد سرچ کنسول، بینش‌های متعددی را در مورد نحوه عملکرد یک سایت در جستجو، از جمله در ویژگی‌های جستجو مانند قطعه‌های برجسته، ارائه می‌کند. چهار نوع جستجو وجود دارد که در گزارش عملکرد قابل بررسی است:

  • وب
  • تصویر
  • ویدئو
  • اخبار

سرچ کنسول به صورت default نوع جستجوی وب را نشان می‌دهد. شما می‌‌توانید با کلیک بر روی دکمه Search Type نوع جستجو را تغییر دهید :

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

یک منوی pop-up نمایش داده می‌شود که به شما این امکان می‌دهد نوع جستجو را برای مشاهده تغییر دهید :

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

یک ویژگی مفید، توانایی مقایسه عملکرد دو نوع جستجو در نمودار است. چهار معیار به طور برجسته در بالای گزارش عملکرد نمایش داده می‌شود :

  1. Total Clicks (کل کلیک‌ها)
  2. Total Impressions (کل بازدیدها)
  3. میانگین CTR (نرخ کلیک)
  4. Average position (موقعیت متوسط)

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

به‌طور پیش‌فرض، معیارهای کل کلیک‌ها و مجموع نمایش‌ها انتخاب شده‌اند. با کلیک بر روی برگه‌های اختصاص داده شده به هر معیار، می‌توانید انتخاب کنید که این معیارها در نمودار میله‌ای نمایش داده شوند.

Impressions (بازدیدها)

نمایش تعداد دفعاتی است که یک وب سایت در نتایج جستجو ظاهر می‎‌شود. تا زمانی که کاربر برای دیدن URL مجبور نباشد روی یک لینک کلیک کند، به عنوان یک نمایش به حساب می‌آید. علاوه بر این، اگر یک URL در پایین صفحه رتبه‌بندی شده باشد و کاربر به آن بخش از نتایج جستجو پیمایش نکند، همچنان به عنوان یک نمایش به حساب می‌آید. بازدیدهای بالا عالی هستند؛ زیرا به این معنی است که گوگل سایت را در نتایج جستجو نشان می‌دهد. اما impressions metric با Clicks و the Average Position metrics یک معنی را می‌دهند.

Clicks (کلیک‌ها)

معیار کلیک‌ها نشان می‌دهد که کاربران چند بار از نتایج جستجو به وب سایت کلیک کرده‌اند. تعداد کلیک‌های زیاد علاوه بر تعداد نمایش زیاد خوب است. تعداد کلیک کم و بازدید بالا چندان خوب نیست ولی بد هم نیست. این بدان معناست که ممکن است سایت برای به دست آوردن ترافیک بیشتر نیاز به بهبود داشته باشد. clicks metric وقتی با معیارهای میانگین CTR و Average Position metrics در نظر گرفته شود، معنی‌دارتر است.

Average CTR

میانگین CTR درصدی است که نشان می‌دهد کاربران چقدر از نتایج جستجو به وب سایت کلیک کرده‌اند. CTR پایین به این معنی است که چیزی برای افزایش بازدید از نتایج جستجو نیاز به بهبود دارد. CTR بالاتر به این معنی است که سایت عملکرد خوبی دارد. این متریک وقتی همراه با معیار میانگین موقعیت در نظر گرفته‌شود معنای بیشتری پیدا می‌کند.

Average Position

Average Position میانگین موقعیت را در نتایج جستجو نشان می‌دهد که وب سایت تمایل دارد در آن ظاهر شود. میانگین در موقعیت‌های یک تا 10 عالی است. یک موقعیت متوسط ​​در دهه بیست (20 تا 29) به این معنی است که سایت در صفحه دو یا سه از نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این خیلی بد نیست به سادگی به این معنی است که سایت به کار بیشتری نیاز دارد تا آن را به 10 مورد برتر برساند.

میانگین موقعیت‌های کمتر از 30 می‌تواند (به طور کلی) به این معنی باشد که سایت ممکن است از پیشرفت‌های قابل توجهی بهره‌مند شود. ممکن است سایت برای تعداد زیادی از عبارات کلیدی که رتبه پایینی دارند و چند کلمه کلیدی بسیار خوب که رتبه فوق‌العاده بالایی دارند، رتبه بندی کند. ممکن است نشانه‌ای از شکاف محتوایی در وب‌سایت باشد، جایی که محتوایی که برای کلمات کلیدی خاص رتبه‌بندی می‌شود به اندازه کافی قوی نیست و ممکن است برای رتبه بهتر به یک صفحه اختصاصی به آن عبارت کلیدی نیاز داشته باشد.

هر چهار معیار (Impressions, Clicks, Average CTR, and Average Position)، وقتی با هم مشاهده می‌شوند، نمای کلی معنی‌داری از عملکرد وب‌سایت ارائه می‌دهند. نکته مهم در مورد گزارش عملکرد این است که نقطه شروعی برای درک سریع عملکرد وب سایت در جستجو است. این مانند آینه‌ای است که نشان می‌دهد که سایت چقدر خوب یا ضعیف است.

ابعاد گزارش عملکرد

با اسکرول کردن به قسمت دوم صفحه عملکرد، تعدادی از مواردی که ابعاد داده‌های عملکرد یک وب سایت نامیده می‌شود را نشان می‌دهد. در واقع شش بعد وجود دارد:

1. Queries: عبارت‌های جستجوی برتر و تعداد کلیک‌ها و بازدیدهای مرتبط با هر عبارت کلیدی را نشان می‌دهد.

2. Pages: صفحات وب با بهترین عملکرد را نشان می‌دهد (به علاوه کلیک ها و بازدیدها).

3. کشورها: کشورهای برتر (به علاوه کلیک‌ها و بازدیدها).

4. دستگاه‌ها: دستگاه‌های برتر را که به موبایل، دسک‌تاپ و تبلت تقسیم‌بندی شده‌اند را نشان می‌دهد.

5. ظاهر جستجو: این نشان می‌دهد که انواع مختلفی از نتایج غنی که سایت در آن‌ها نمایش داده شده است. همچنین نشان می‌دهد که آیا گوگل سایت را با استفاده از نتایج Web Light و نتایج ویدیویی، به علاوه داده‌های کلیک‌ها و بازدیدهای مرتبط، نمایش داده‌است یا خیر. نتایج Web Light نتایجی هستند که برای دستگاه‌های بسیار کند بهینه شده‌اند.

6. تاریخ ها: برگه تاریخ، کلیک‌ها و بازدیدها را بر اساس تاریخ سازماندهی می‌کند. کلیک‌ها و بازدیدها را می‌توان به ترتیب نزولی یا صعودی مرتب کرد.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در Queryها به عنوان یکی از ابعاد گزارش عملکرد نمایش داده می‌شوند (همانطور که در بالا ذکر شد). گزارش پرس و جوها (queries report) 1000 عبارت جستجوی برتر را نشان می‌دهد که منجر به ترافیک شده است. پرس‌و‌جوهایی با عملکرد پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. برخی از این پرس و جوها حجم کمی از ترافیک را نشان می‌دهند؛ زیرا چیزی که به عنوان ترافیک طولانی مدت شناخته می‌شود، نادر هستند.

اما، برخی دیگر عبارت‌های جستجویی هستند که از صفحات وب ناشی می‌شوند که می‌توانند نیاز به بهبود داشته باشند، شاید ممکن است به لینک‌های داخلی بیشتری نیاز داشته‌باشند، یا می‌تواند نشانه‌ای باشد که عبارت کلیدواژه شایسته صفحه وب خود است. همیشه ایده خوبی است که کلمات کلیدی با عملکرد پایین را مرور کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها ممکن است برنده‌های سریعی باشند که وقتی به این مشکل رسیدگی شود، می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه ترافیک شود.

لینک‌ها

کنسول جستجو لیستی از تمام لینک‌های اشاره شده به وب سایت را ارائه می‌دهد. با این حال، ذکر این نکته مهم است که گزارش لینک‌ها نشان دهنده لینک‌هایی نیست که به رتبه سایت کمک می‌کنند. این به سادگی تمام لینک‌هایی را که به وب سایت اشاره می‌کنند گزارش می‌دهد. این بدان معنی است که این لیست شامل لینک‌هایی است که به رتبه سایت کمک نمی‌کند. این توضیح می‌دهد که چرا ممکن است این گزارش لینک‌هایی را نشان‌دهد که دارای ویژگی no follow link هستند. گزارش لینک‌ها از پایین منوی سمت چپ قابل دسترسی است :

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

گزارش لینک‌ها دارای دو ستون است : لینک‌های خارجی و لینک‌های داخلی.

لینک‌های خارجی

لینک‌هایی از خارج از وب سایت هستند که به وب سایت اشاره می‌کنند.

لینک های داخلی

لینک‌هایی هستند که از داخل وب سایت منشاء می‌گیرند و به جای دیگری در وب سایت لینک می‌زنند.

ستون لینک‌های خارجی دارای سه گزارش است:

  • صفحات لینک شده برتر
  • سایت‌های لینک دهنده‌برتر
  • متن لینک دهنده برتر
  • گزارش لینک‌های داخلی صفحات لینک شده برتر را فهرست می‌کند.

هر گزارش (صفحات لینک شده برتر، سایت های لینک دهنده برتر و غیره) دارای لینکی به نتایج بیشتر است که می‌توان برای مشاهده و گسترش گزارش برای هر نوع، روی آن کلیک کرد. به عنوان مثال، گزارش گسترش یافته برای صفحات لینک شده برتر، صفحات هدف برتر را نشان می‌دهد، که صفحاتی از سایت هستند که بیشترین لینک را دارند. کلیک کردن روی یک URL، گزارش را تغییر می‌دهد تا همه دامنه‌های خارجی که به آن صفحه لینک دارند نمایش داده شود. این گزارش دامنه سایت خارجی را نشان می‌دهد اما صفحه دقیقی را که به سایت لینک می‌دهد نشان نمی‌دهد.

نقشه‌های سایت (Sitemap)

نقشه سایت (Sitemap) معمولاً یک فایل XML است که فهرستی از URLها است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند صفحات وب و سایر اشکال محتوا را در یک وب سایت کشف کنند. نقشه‌های سایت (Sitemap) مخصوصاً برای سایت‌های بزرگ مفید هستند، سایت‌هایی که اگر محتوای جدید به طور مکرر به سایت اضافه شده باشد، خزیدن در آن‌ها دشوار است. خزیدن و ایندکس شدن تضمین نمی‌شود. مواردی مانند کیفیت صفحه، کیفیت کلی سایت و لینک‌ها می‌توانند بر خزیدن یک سایت و ایندکس شدن صفحات تأثیر بگذارند. نقشه‌های سایت (Sitemap) به سادگی کشف آن صفحات را برای موتورهای جستجو آسان می‌کند و بس.

ایجاد نقشه سایت (Sitemap) آسان است زیرا تعداد بیشتری به طور خودکار توسط CMS، افزونه‌ها یا پلتفرم وب سایتی که سایت در آن میزبانی می‌شود تولید می‌شود. برخی از پلتفرم‌های وب‌سایت میزبانی شده، برای هر سایتی که در سرویس آن میزبانی می‌شود. نقشه سایت (Sitemap) تولید می‌کنند و زمانی که وب‌سایت تغییر می‌کند، نقشه سایت (Sitemap) را به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌کنند. سرچ کنسول یک گزارش نقشه سایت (Sitemap) ارائه می‌دهد و راهی برای ناشران برای آپلود نقشه سایت (Sitemap) فراهم می‌کند. برای دسترسی به این تابع بر روی لینک واقع در منوی سمت چپ کلیک کنید.

آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

بخش نقشه سایت (Sitemap) در مورد هر گونه خطا در نقشه سایت (Sitemap) گزارش می‌دهد.

از سرچ کنسول می‌توان برای حذف نقشه سایت (Sitemap) گزارش‌ها استفاده کرد. مهم است که نقشه سایت (Sitemap) را از خود وب سایت حذف کنید، در غیر این صورت ممکن است گوگل آن را به خاطر بسپارد و دوباره از آن بازدید کند. پس از ارسال و پردازش، گزارش Coverage یک بخش نقشه سایت (Sitemap) را پر می‌کند که به عیب یابی هرگونه مشکل مرتبط با URLهای ارسال شده از طریق نقشه سایت (Sitemap) کمک می‌کند.

گزارش تجربه صفحه کنسول جستجو

گزارش تجربه صفحه داده‌های مربوط به تجربه کاربر در وب سایت را نسبت به سرعت سایت ارائه می‌دهد. کنسول جستجو اطلاعاتی در مورد Core Web Vitals و mobile usability را نمایش می‌دهد. این نقطه شروع خوبی برای کسب یک خلاصه کلی از عملکرد سرعت سایت است.

گزارش‌های وضعیت نتایج کاربردی (rich result)

سرچ کنسول در مورد نتایج کاربردی (rich result) از طریق گزارش عملکرد بازخورد ارائه می‌دهد. این یکی از شش بعد فهرست شده در زیر نمودار است که در بالای صفحه نمایش داده می‌شود و به عنوان ظاهر جستجو فهرست شده است. انتخاب برگه‌های ظاهر جستجو، داده‌های کلیک‌ها و بازدیدها را برای انواع مختلف نتایج کاربردی نشان داده شده در نتایج جستجو نشان می‌دهد. این گزارش میزان اهمیت ترافیک نتایج کاربردی (rich result) برای وب سایت را نشان می‌دهد و می‌تواند به مشخص کردن دلیل روندهای ترافیک وب سایت خاص کمک کند. گزارش ظاهر جستجو می‌تواند به تشخیص مشکلات مربوط به اطلاعات ساختار یافته کمک کند. به عنوان مثال، کاهش ترافیک نتایج کاربردی (rich result) می‌تواند سیگنالی باشد که گوگل الزامات اطلاعات ساختاریافته (structured data) را تغییر داده و اطلاعات ساختاریافته (structured data) باید به‌روزرسانی شوند. این نقطه شروعی برای تشخیص تغییر در الگوهای ترافیکی نتایج کاربردی (rich result) است.

کنسول جستجو برای سئو

علاوه بر مزایای فوق سرچ کنسول، ناشران و سئوکارها همچنین می‌توانند گزارش‌های عدم استفاده از لینک را آپلود کنند، مجازات‌ها (اقدامات دستی) و رویدادهای امنیتی مانند هک کردن سایت را برطرف کنند، که همگی به حضور بهتر جستجو کمک می‌کنند. این یک سرویس ارزشمند است که هر ناشر وب که نگران دیده شدن جستجو است باید از آن استفاده کند.

مجموعه ماکان با یک تیم تخصصی در زمینه‌ی ارتقای سئوی سایت می‌‌تواند همراه شما باشد و سایت شما را در صدر جستجوهای گوگل قرار دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با ما تماس بگیرید.

شما می‌توانید با مراجعه کردن به صفحه مقالات آموزشی ماکان، سایر مقالات ما را مطالعه کنید.
صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا با مطالب روز در حوزه دیجیتال آشنا شوید.

1 دیدگاه در “آموزش صفر تا صد ابزار گوگل سرچ کنسول

  1. alanya escort گفت:

    Hi there to all, for the reason that I am genuinely keen of reading this website’s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant stuff.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عکاسی مدلینگ چیست
رسانه و تیزر

عکاسی مدلینگ چیست

عکاسی مدلینگ چیست این سوال که عکاسی مدلینگ چیست می‌تواند برای اشخاصی که بصورت تخصصی فعالیت می‌کنند، و یا اشخاصی

ادامه مطلب »
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟